Понад 400 представників громад Львівської, Тернопільської, Закарпатської, Івано-Франківської, Рівненської та Волинської областей стали учасниками інформаційної сесії щодо питань освіти в умовах воєнного стану. Подію організував Регіональний офісі «U-LEAD з Європою» у Львівській області. Інформаційну сесію проводив Сергій Пазюк, експерт з освіти Програми «U-LEAD з Європою».
«Освіта це завжди актуальна тема, особливо в контексті війни, коли ця галузь зустрілася з багатьма новими викликами. У територіальних громад виникає чимало запитань щодо кадрових рішень, освітнього процесу чи фінансування закладів освіти. Деякі з цих питань потребують законодавчого врегулювання та детального роз’яснення», – зазначила Галина Хрущак, керівниця Регіонального офісу U-LEAD у Львівській області.
Під час заходу експерти ознайомили представників громад з алгоритмом здійснення освітнього процесу в умовах воєнного стану та особливостями фінансуванням закладів освіти, проаналізували кадрові питання та обговорили ключові виклики галузі.
«Згідно чинного законодавства, незалежно від місця перебування здобувачів освіти, на час особливого періоду гарантується організація освітнього процесу в дистанційній формі або в будь-якій іншій формі, що є найбільш безпечною для його учасників. Учні, які перемістилися в більш безпечні регіони можуть навчатися дистанційно у свої закладах, якщо такі працюють, або влаштуватися до закладу освіти за новим місцем проживання», – підкреслив Сергій Пазюк.
Станом на 4 травня 2022 року загальна кількість тимчасово внутрішньо переміщених дітей в Україні, які долучилися до навчання з інших областей, сягає майже 92 тис. осіб.
Експерт розповів, що для учнів з числа тимчасово переміщених осіб можуть підбиратися індивідуальні навчальні програми, якщо діюча програма в новому закладі відрізняється від попередньої. Робиться акцент на індивідуалізації навчального процесу.
«Учням 9-х та 11-х класів, які тимчасово перебувають за кордоном, ми також запропонували кілька варіантів для завершення навчання та отримання свідоцтва про базову чи повну середню загальну освіту. Якщо школа в Україні, у якій навчалися учні, організувала дистанційне навчання, то рекомендується учням підключитися до нього. Батьки повинні встановити контакт із закладом, щоб згодом отримати документ про освіту. Також є можливість звернутися Міжнародної української школи із відповідною заявою. По закінченні навчання, документи видаватимуться вже там», – зазначає Сергій Пазюк.
Обговорювалися питання щодо відновлення роботи закладів дошкільної освіти за умови дотримання всіх вимог цивільного захисту. В Україні майже 3 тис. 500 закладів дошкільної освіти провадять освітній процес, до якого долучилося понад 2 500 дітей з числа внутрішньо переміщених осіб.
Експерт наголосив, що педагогічні працівники захищені чинним законодавством та на них поширюються певні гарантії. Зокрема, якщо працівник був змушений змінити місце проживання через воєнні дії, то нас особливого періоду йому гарантується організація освітнього процесу у дистанційній формі або іншому найбільш безпечному форматі, зі збереженням місця роботи, середнього заробітку та інших виплат.
«У період дії воєнного стану тривалість основної щорічної відпустки для педагогічних працівників повинна не перевищувати 24 календарні дні. Якщо працівник має право на більшу кількість днів, то різниця днів відпустки не втрачається, а повинна бути компенсована після закінчення воєнного стану», – нагадав учасникам експерт.
Також під час інфосесії обговорювався процес підготовки до нового навчального року в контексті Нової української школи. Учасників заходу ознайомили з конструкторами освітніх програм та ознайомили рекомендаціями щодо оптимізації освітньої мережі.
Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою» спільно фінансується ЄС та його державами-членами Німеччиною, Польщею, Швецією, Данією, Естонією та Словенією для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. U-LEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає потребам громадян та розширює можливості громад.