fbpx
/
/
Стратегія розвитку в дії: як Баранинська громада поступово перетворюється в туристичну перлину Закарпаття

Стратегія розвитку в дії: як Баранинська громада поступово перетворюється в туристичну перлину Закарпаття

Share on facebook
Поширити
Share on telegram
Поширити
baranynska th - Стратегія розвитку в дії: як Баранинська громада поступово перетворюється в туристичну перлину Закарпаття

Баранинська територіальна громада створена однією з перших в Закарпатській області. Громада за підтримки експертів «U-LEAD з Євпопою» розробляла стратегію розвитку, у якій одним із пріоритетних напрямків було визначено туристичну галузь.

У громаді напрацьований стратегічний план взялися активно реалізовувати, особливо це стосується розвитку туризму.

«Наша співпраця з Баранинською громадою розпочалася практично з перших днів її створення. Це громада-лідер на Закарпатті з чудовою командою, яка її змінює та розвиває. У 2018 році ми організували для громади тренінг з розвитку туризму, що надало додатковий поштовх до розвитку цього напрямку. Тоді вдалося зібрати чимало пропозицій на напрацювати низку ідей, які у майбутньому стали основою для розвитку туризму в Баранинській громаді. Приємно зараз спостерігати за розвитком ініціатив в громаді, за розвитком туристичної інфраструктури, збільшенням кількості туристичних маршрутів. Стратегія розвитку громади, яку було розроблено за підтримки Програми визначає, що одним із пріоритетів розвитку громади є розвиток туризму і дуже добре, що стратегія є не просто документом для громади, а ефективним планом розвитку», – розповідає Микола Сюсько, керівник Регіонального офісу U-LEAD у Закарпатській області.

Громада розвиває туризм дотримуючись чіткого плану, який був детально обговорений при підготовці стратегічних документів. Згодом фахівці Баранинської територіальної громади пройшли навчання та розпочали розробку проєктів, які подавали на різноманітні грантові конкурси.

«Проведений нами тренінг з розвитку туризму справді став відправною точкою для Баранинської громади. Тоді ми визначили загальні обриси траєкторії розвитку туризму в громаді, була затверджена відповідна програма дій. З’явилося чимало пропозицій щодо подієвого туризму та створення нових маршрутів. Громада почала розкривати свій туристичний потенціал, що більше стосувалося культури та історії. Ми бачимо, що громада розуміє, куди їй рухатися, а ми зі своєї сторони активно сприяємо та допомагаємо», – коментує Олександр Коваль, експерт з розвитку туризму.

Баранинська громада географічно знаходиться дуже близького до обласного центру міста Ужгорода. Таке сусідство може стати додатковим ресурсом для розвитку туристичної галузі як для громади, так і для міста. Рекреаційні зони, спортивна інфраструктура, заклади відпочинку – основні місця, які приваблюють жителів Ужгорода,  і не тільки, в Баранинській громаді.

«Розвиток будь-якої справи просто неможливий без чіткого плану дій та бачення. Завдяки експертній підтримці та допомозі «ULEAD з Європою» нам вдалося напрацювати одну із перших в області стратегію розвитку громади. Ми, розуміючи наш потенціал, враховуючи контекст обласної стратегії розвитку та нашу інфраструктуру, визначили одним з пріоритетних напрямків розвитку туризм», – розповідає Сергій Когутич, заступник голови Баранинської громади.

У Баранинській громаді діє чимало курортних центрів з якісним європейським сервісом. Громада займає друге місце в Закарпатській області за надходженнями з туристичного збору – 575 тис. грн. в рік. У документах громади чітко визначений план не тільки розвитку туризму, але й наповнення місцевого бюджету.

У 2019 році за сприяння Регіонального офісу U-LEAD в Закарпатській області в територіальній громаді було започатковано конкурс проєктів та пройшов відбір кращих соціальних проєктів, спрямованих на розвиток громади. Мешканці громади охоче скористалися можливістю та подали на розгляд комісії майже три десятки проєктів. Серед проєктів-переможців було кілька пропозицій, які стосувалися розвитку туризму, зокрема – «Туристичні стежки об’єднують громаду» та «Створення бренду Баранинської ОТГ».

«Секрет успіху громади – активність її команди та постійний пошук чогось нового. Громада завжди шукає нових партнерів для потенційної співпраці та налагоджує зв’язки. Ми бачимо в Баранинській громаді перетин різних шляхів – туристичних, велосипедних, пішохідних, гастрономічних та спортивних, ділового туризму та конференц-сервісу, лікування та оздоровлення. Цей потенціал вдало використовується, розробляється правильна маркетингова політика та позиціонування громади», – додає Олександр Коваль.

Однією з найвідоміших туристичних локацій Баранинської громади вважається палац в Плотені. Об’єкт має давні історичні корені та цікаві легенди, що притягує до себе гостей. Власник палацу Нандор Плотені був відомим скрипалем, мисливцем та філантропом свого часу. Також Плотені був першою скрипкою Будапештського оркестру в 1872 році. Така історія заворожує багатьох любителів музики та давнини, які й вирушають в село Великі Лази Баранинської громади, щоб побувати у маєтку скрипаля.

Нині на базі палацу функціонує комунальний заклад позашкільної освіти «Центр творчості та спорту» Баранинської сільської ради.  Ведуться гуртки краєзнавчого та спортивного спрямування, здійснюється гурткова робота щодо розвитку творчості молоді. За останні роки незалежності в палаці розміщувалась дитяча школа творчості, літній дитячій табір, денний стаціонар, амбулаторія чи виборча дільниця. В підвалі знаходився музей, але об’єкт не мав туристичної привабливості, чого не скажеш зараз. На даний момент громада активно займається промоцією палацу, та підготувала проекти для участі у грантових конкурсах для отримання підтримки з реставрації палацу та перетворення цього об’єкту туристичну родзинку громади.

У громаді туризм розглядають не тільки у форматі фестивалів чи розвитку локацій, але як загальне покращення інфраструктури – дороги, соціальні приміщення чи маршрути.  У селах більшість об’єктів історичної, культурної чи природної спадщини були занедбані. Керівництво громади взяло курс на покращення комунальної інфраструктури в цих населених пунктах, що дозволило збільшити потік туристів.

«У своїй діяльності ми чітко відштовхуємося від зазначеної інформації в стратегії. Якщо говорити в кількісних показниках, то на даний час нам вдалося виконувати завдання в стратегії, які стосуються розвитку туризму, на 40%», – ділиться Михайло Іванцик, депутат Баранинської сільської ради.

Для привернення уваги туристів, громадськості та потенційних інвесторів громада проводить низку інформаційних акцій основна мета яких – популяризувати наші туристичні об’єкти та маршрути.

«Якщо в твоїй громаді є щось неповторне, красиве – його обов’язково потрібно показувати. Для цього необхідно проводити добре продумані інформаційні кампанії, бо у сучасному світі без промоції неможливо розвинути якусь справу. Туризм – це не фестиваль чи маршрут, це комплекс дій. Щоб ми були цікаві туристу необхідно, повторююся, забезпечити належну інфраструктуру, створити умови для бізнесу та сприяти його розвитку», – переконаний Сергій Когутич.

На території громади вже створено 9 місцевих туристичних маршрутів та 1 регіонального значення, які були реалізовані минулого року за кошти місцевого бюджету. Маршрути створювалися на основні наявних, з розрахунком, щоб туристи могли легко потрапляти в Баранинську громаду. Загалом громаду протягом року відвідує близько 130 тис. туристів.

Туристи, які завітали в Баранинську громаду, можуть обрати кілька локацій для відпочинку. На території громади діють штольні, які можуть зацікавити любителів спелеології. Не менше цікавими будуть природні пам’ятки – зоологічна пам’ятка природи «Лилики» та «Залізорудна штольня XIV ст.» у селі Нижнє Солотвино) чи пам’ятка садово-паркового мистецтва «Парк культури і мистецтва» в селі Великі Лази.

Палаци, пам’ятки архітектури, винні підвали, єврейській кладовища – це лише невеличка частина локацій, які можуть відвідати туристи в Баранинській територіальній громаді.

«Практично кожне село має свою туристичну «родзинку», які внесені на електронні карти. Ми розвиваємо співпрацю з місцевими вищими закладами освіти щодо залучення студентів до розробки нових та удосконалення діючих туристичних маршрутів. Всі маршрути внесені в Google My Business, щоб згодом можна було відслідковувати кількість пошукових запитів та зрозуміти наскільки ця локація цікава для туриста», – розповідає Михайло Іванцик.

Громада не зупиняється на досягнутому,  намагається знайти партнерів серед інших територіальних громад для написання та подачі спільних проєктів. До цього процесу активно залучається бізнес та представники громадського сектору, яким цікавий розвиток туризму в Баранинській територіальній громаді.

Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «ULEAD з Європою» спільно фінансується ЄС та його державами-членами Німеччиною, Польщею, Швецією, Данією, Естонією та Словенією для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. ULEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає потребам громадян, та розширює можливості громад.

 

Категорія: Історії успіху
Міста: Ужгород
Share on facebook
Поширити
Share on telegram
Поширити
Схожі статті
Напишіть ваше звернення