fbpx

Чим живуть молодіжні ради заходу України?

Молодіжні ради, як консультативно-дорадчі органи, не є чимось новим для України. Проте, саме реформа децентралізації стала каталізатором створення таких рад чи не у кожній громаді. Звичайно, десь вони працюють лише “на папері”, а подекуди заміняють собою виконавчі органи ради, на які покладено реалізацію молодіжної політики. Слід розуміти, що розвиток молодіжних рад – це не справа одного дня чи року, а системний процес.

Громадська організація «Освітньо-аналітичний центр розвитку громад» в рамках проєкту «Західноукраїнський хаб громадської активності» вирішила дослідити, чим живуть молодіжні ради заходу України, з якими проблемами зіштовхуються та чим найбільше пишаються. До опитування долучились 23 молодіжні ради, які працюють у 8-ми областях заходу України – Тернопільській, Волинській, Рівненській, Львівській, Закарпатській, Хмельницькій, Чернівецькій та Івано-Франківській.

Вік

У середньому молодіжні ради функціонують 1,5 роки, найдосвідченішій – 4, наймолодшій лише пів року.

Чисельність

Кількість “молодіжних депутатів” у радах сягає від 15 до 41, а в середньому становить 22 учасника.

Частота пленарних засідань

Проводять свої засідання молодіжні ради теж по-різному. Одна з рад збирається щотижня, проте, є й така, яка збирається щокварталу (4 рази в рік). Загалом молодіжні ради досить гнучкі у своїй діяльності і можуть збиратись “за потреби”, або “коли потрібно обговорити ідеї”. У своїй переважній більшості (12 відповідей) МР збираються щомісяця.

Співпраця з місцевою радою та депутатським корпусом

Більшість з опитаних вказали, що комунікація та співпраця на досить високому рівні, частина зазначили, що є розуміння, проте, є також до чого рости.

Деякі з відповідей:

«Співпраця хороша, місцева рада виділяє кошти на соціально-цільову програму молодіжної ради»

«Співпраця не повністю ефективна, але ми над цим працюємо. Потрібно виносити роботу МР з рівня організації подій на рівень консультування»

«Не погано. Влада досить таки підтримує нас, сприяє нашій роботі та допомагає. Хотілося знайти вирішення питання, щоб нам виділили окремий бюджет на рік»

«Краще не може бути. Маємо 100% підтримку»

«Надати більше повноважень молодіжній раді, дослухатись до ініціатив молоді»

Чим пишаються молодіжні ради?

В рамках опитування ми попросили назвати ініціативи та проекти, якими пишаються молодіжні ради, деякими відповідями ділимось з вами:

Форуми та Дні молоді – Форум молодіжних рад, Форум молодіжних рад області, де ми проговорили про розвиток молодіжної політики, День молоді, де залучили понад 2 тис. осіб із області, День молоді 2021.

Кіносеанси – Кінотеатр під відкритим небом

Перемоги у конкурсах – Переможці конкурсу “Кращі практики молодіжної роботи 2019”, участь та перемога у конкурсі “Золотий фліпчарт” (ІІІ місце – Молодіжна рада року, ІІ місце – Активістка року)

Молодіжні, творчі, громадські простори – відкриття громадського простору “Liberty Space”, Створення молодіжних просторів ” Комора”, вільний простір, Молодіжний медіацентр.

Моніторинг роботи влади – проведення моніторингу діяльності депутатів місцевої ради, Антикорупційний штаб, моніторинг діяльності депутатів

Освітні проекти та ініціативи – Курс підготовки до ЗНО, Допоможи майбутній молоді, Організація серії тренінгів “Соціальна згуртованість” (МР була партнером).

Спортивні заходи – Велопробіг “Стежками пам’яті УПА”, спортивні заходи, Велопробіг, турніри з волейболу та тенісу

Благодійні ініціативи – «Допоможи Святому Миколая прийти до дітей сиріт», Благодійна акція до Святого Миколая, Благодійна акція до Дня матері

Екологічні заходи – «Зроби громаду чистішою», Запровадження сортування сміття в навчальних закладах громади.

 

Поговоримо про проблеми

Зважаючи на досить молодий вік молодіжних рад, чимало з них зіштовхуються з проблемами пасивності членів МР та незнанням власної ролі у цьому органі. Також удосконалення потребує командна робота рад та більша професійність їхніх членів. Чимало опитаних зазначили, що проблемою є пасивність як молоді, так і мешканців громади загалом.

Хоча на попередні запитання, які стосуються співпраці з владою, більшість респондентів відповіли, що співпраця є на досить високому рівні, проте, серед проблем водночас зазначили “недокомунікацію” з представниками органів влади та відсутність двостороннього діалогу з місцевою владою.

Також респонденти виокремили серед проблемних питань недовіру старшого покоління до молоді та не розуміння їхніх проблем.

Деякі з учасників зазначили, що є проблеми з фінансуванням молодіжних ініціатив.

 

Яких знань бракує членам молодіжних рад, щоб їхній консультативно-дорадчий орган працював ефективно?

Аналізуючи відповіді респондентів, ми виділили основні напрямки, з яких учасниками молодіжних рад заходу України не вистачає знань:

  • Проектний менеджмент та фандрейзинг,
  • Адвокація
  • Профорієнтація
  • Фінансова грамотність
  • Розвиток волонтерства
  • Менеджмент молодіжної ради, налагодження командної роботи, комунікація з місцевою владою, стратегія розвитку МР
  • Як ефективно співпрацювати з міністерством Молоді?
  • Як мотивувати молодь?
  • Як створити молодіжний центр\простір?
  • Діджиталізація у роботі з молоддю
  • Як працювати з мешканцями громади?

Також в рамках опитування ми звернулися до експертів у молодіжній політиці з метою отримання їхніх коментарів щодо розвитку інституту «молодіжних рад» в Україні та загалом молодіжної політики.

Коментар заступника Міністра молоді та спорту України Марини Попатенко щодо розвитку молодіжних рад в Україні:

«Україна у своїй діяльності у сфері молодіжної політики орієнтується на стандарти Європейського союзу та Ради Європи.

Одним із головних завдань розвитку молодіжної політики в Україні є створення умов для підвищення участі молоді у процесах ухвалення рішень. Молоді люди мають право брати участь у демократичних структурах і процесах нашого суспільства. Вони мають право бути почутими і приймати свої власні рішення з питань, що будуть впливати на них та їхнє життя.

Відтак команда Міністерства молоді та спорту України спільно з громадськістю за результатом проведення низки робочих обговорень, аналізу соціологічних досліджень щодо потреб молоді в Україні та міжнародного досвіду, визначили декілька важливих кроків щодо сприяння розвитку молоді в Україні. Зазначені стратегічні цілі відображено у Національній молодіжній стратегії до 2030 року, що була схвалена Указом Президента України у 2021 році. Національна молодіжна стратегія виправила прорахунки попередніх років, коли недостатньо уваги приділялося проблематиці переходу від дитинства до дорослішання та самостійності, визнання та бачення молоді як суб’єкта політики, розвитку цифрових інструментів молодіжної політики і роботи з молоддю, а також урахуванню найкращого світового та європейського досвіду з вирішення цих питань.

 

Таким чином, одним із інструментів розвитку молоді визначено забезпечення участі молоді у процесах прийняття рішень через розвиток молодіжних консультативно-дорадчих органів.

Молодіжні  ради утворюються задля врахування думки молоді у процесі розробки і прийняття рішень. Вони об’єднують небайдужих молодих людей, які готові спільно працювати над поліпшенням життя у своїх громадах.

Поштовх для розвитку інституту молодіжних рад в Україні надала реформа місцевого самоврядування, за якою громади отримали нові повноваження у багатьох сферах.

22 травня 2021 року набрав чинності Закон України «Про основні засади молодіжної політики». Зазначений Закон визначає мету, завдання, основні засади, напрями та механізми реалізації молодіжної політики в Україні, гарантії участі молоді у процесах формування та реалізації молодіжної політики, а також встановлює вимоги щодо базового нормативно-правового забезпечення формування та діяльності молодіжних рад, удосконалення їхньої діяльності, а також передбачає створення інших органів, які сприяють забезпеченню участі молоді у процесах прийняття рішень. Зокрема, зазначеним Законом передбачено:

  • створення Національної ради з питань молоді;
  • визначення діяльності радників з питань молоді, а також удосконалення основних завдань молодіжних консультативно-дорадчих органів.
  • Такі законодавчі зміни важливі для України для розширення прав молоді, створенні майданчику для ухвалення рішень. Переглянута Європейська Хартія участі молоді відображає систему спільного управління, що використовується в молодіжному секторі Ради Європи, в якій молоді люди і представники уряду засідають за одним столом, щоб ухвалювати спільні рішення, які засновані на реальності молодих людей, є моделлю участі, яка повинна унаслідуватися у всіх місцевих і регіональних радах.
  • Молодь може брати участь у багатьох напрямах, починаючи з добровільної роботи до активної участі в організаціях, від участі в неформальній освіті до агітації. Переглянута Хартія спрямована на  сприяння участі молоді на місцевому та регіональному рівнях, надаючи конкретні ідеї та інструменти.
  • Такі інструменти повинні бути засновані з метою залучення молодих людей у процеси, в яких вони можуть визначати свої потреби, розробляти рішення, приймати рішення, які зачіпають їх, і якщо вони можуть – планувати дії з місцевими та регіональними органами влади на рівних умовах. Ці структури можуть включати молодіжні ради, молодіжні парламенти або інші форми, які, що складаються з виборних або призначених представників, і повинні давати молодим людям пряму відповідальність за проекти і вплив на політику тощо.

На сьогодні Мінмолодьспортом на виконання Закону:

Типові положення про молодіжні консультативно-дорадчі органи;

Рекомендації щодо засад діяльності радників з питань молоді;

розроблено Порядок формування та діяльності Національної ради з питань молоді, що наразі перебуває на розгляді в Уряді.

Завдяки існуючій нормативно-правовій базі щодо з питань участі молоді в Україні вже створено понад 334 молодіжних рад і ця кількість постійно зростає. Із метою адвокатування прав молоді функціонують Національна молодіжна рада України, Національне українське молодіжне об’єднання та Українська асоціація молодіжних рад.

Така політика Мінмолодьспорту спонукає молодих людей проявляти ініціативу, самостійно визначати власні цілі та цінності, брати участь і мати змогу визначати пріоритети та методи здійснення молодіжної політики. У фокусі уваги політики знаходяться спроможність самореалізації, здоров’я молоді, екологічні виклики, безпека, демографічний виклик і включеність молодих людей в українське суспільство та світ»

Коментар Павла Медини, заступника голови Молодіжної ради при Волинській обласній державній адміністрації, координатора проєкту «Центр розвитку громадської активності» у Львівській області.

«У сьогоднішніх реаліях молодіжна рада може бути потужним дорадчим органом, яка буде голосом молоді в питаннях молодіжної політики свої громади чи регіону. Проте без навичок та знань, необхідних для якісної роботи, вони у кращому випадку будуть неактивною івент-агенцією для тих, при кому створені, або у гіршому випадку – стануть інструментом маніпуляцій. Молодіжна рада – це в першу чергу дорадчий орган, який має навчатися та розвивати себе як орган та своїх членів для якісних змін для молоді громади»

Матеріал підготовлений в рамках проєкту «Західноукраїнський хаб громадської активності», який реалізовує команда ГО «Освітньо-аналітичний центр розвитку громад» за підтримки фонду NED.

 

Facebook
Telegram
Twitter
Залишіть заявку і ми надамо Вам інформацію, яка Вас цікавить
Телефонуйте
Пишіть нам у месенджери
Заходьте
вул. Олени Кульчицької 2, Тернопіль