Ми продовжуємо публікувати можливі сценарії розвитку громад України у 2031. Експерти, які працюють в різних галузях, продовжують надавати свої прогнози щодо майбутнього громад України в рамках проєкту «Громади України 2031», який започаткувала команда громадської організації «Освітньо-аналітичний центр розвитку громад».
У сьогоднішньому матеріалі ви маєте можливість ознайомитися з прогнозом від Романа Власенка, голови Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області.
- Опишіть оптимістичний сценарій для розвитку громад України протягом 10 років? (за можливості враховуючи законодавчі, економічні, форс-мажорні, міграційні, міжнародні та інші аспекти).
Громади в Україні – успішні та заможні! В громадах проживають щасливі та самодостатні люди, що приймають активну участь в управлінні громадою.
Місцеве самоврядування – реальне, підкріплене законодавством, повноваженнями та фінансовими ресурсами.
Громади – активний гравець в процесах законотворчості щодо питань місцевого самоврядування, регіонального розвитку, податкової та бюджетної політики в державі.
Активно діють асоціації органів місцевого самоврядування, вони є джерелом законодавчих змін, постійно відбуваються їх консультації з урядом щодо відповідних урядових рішень.
Країною крокує діджиталізація! Якість та швидкість адміністративних послуг покращуються.
В громадах проведена інвентаризація майна та землі, це джерело додаткових доходів громад та економічної активності.
Громади розробляють стратегічні плани розвитку, містобудівну документацію та документи просторового планування.
Головним завданням органів місцевого самоврядування є сприяння економічним активностям в громаді, розбудові інфраструктури та якісним послугам. Крім того, цьому сприяє розвиток залізничного і авіаційного сполучення та мережі автомобільних доріг.
Громади мають можливість залучати кошти європейських фондів та державні фінанси на розвиток інфраструктури.
В країні створені усі можливості для розвитку міжмуніципального співробітництва, державно-приватного партнерства, роботи індустріальних та технологічних парків.
Між громадами формується здорова конкуренція за інвестиції та кадри, формується економічна спеціалізація громад. Успішно розвиваються як міські, так і сільські громади.
Відбувається деполітизація місцевого управління та можлива департизація місцевих виборів – до влади приходять місцеві лідери, чесні, професійні, активні чоловіки та жінки.
Місцеві мешканці об’єднуються в громадські організації, активно розвивається волонтерський рух, в громадах формується партнерство влади, бізнесу та громадськості.
- Який песимістичний сценарій для громад України, який може трапитись протягом 10 років?
Балансуючі державні механізми не спрацьовують і заможні громади стримуються у своєму розвитку, а бідні – стають ще біднішими та неспроможними. Неспроможним громадам доводиться приєднуватись до більш успішних.
Громади, створені «під місцевих феодалів» не показують гарних результатів, на це накладаються випадки підкупу виборців та корупція.
Непрофесійне управління не дає громадам використовувати усі можливості до розвитку.
Місцеві політичні та економічні еліти втрачають довіру громади.
Ресурси громади використовуються не ефективно, бюджет недоотримує фінансів.
Економічний розвиток уповільнюється, відбувається тінізація бізнесу.
Посилюється вплив органів державної влади та можливий відкат реформи децентралізації.
Погіршується добробут громад та громадян, погіршується якість соціальних послуг.
Неспроможні громади втрачають мешканців.
- Опишіть середньостатистичну громаду України у 2031-му році (за можливості враховуючи наступні аспекти: кооперація між муніципалітетами, прозорість місцевої влади, активність мешканців, залучення зовнішніх ресурсів, міжнародна співпраця, підтримка і розвиток бізнес-активності, розвиток благодійності, місцеві партії.)
Середньостатистична громада 2031 року – це спроможна громада, забезпечена фінансовими ресурсами, кадрами та із значними економічними можливостями.
Громада знайшла себе в конкурентній боротьбі за інвестиції та фінансові ресурси, має свою спеціалізацію та «родзинки».
Громада розуміє свою місію та візію, має стратегію розвитку та маркетингову стратегію. Громадяни – активні учасники управління громадою – працюють інструменти прямої демократії, електронні сервіси, бюджет участі. Громадські організації залучають позабюджетні кошти, співпрацюють з місцевою владою – приймають участь в консультативно-дорадчих органах, в публічних заходах, виконують певні роботи та послуги на замовлення від місцевої влади. Для громадських ініціатив активно залучається благодійна допомога та волонтери.
Успішна громада – громада, що сповідує концепцію сталого розвитку, в громаді приділяється належна увага питанням екології, енергоефективності та громадської безпеки.
Громади співпрацюють між собою в питаннях медицини, водопостачання, утилізації побутового сміття та розвитку туризму.
Громада має певну економічну зону (індустріальний парк) з відповідною інфраструктурою, має угоди державно-приватного партнерства, залучає інвестиції, розвиває малий бізнес та самозайнятість.
- З якими викликами зіштовхнуться громади протягом цих 10 років. Яка роль Уряду\Верховної ради і міжнародних донорів у їх вирішенні?
Незабезпеченість повноважень ОМС фінансовими ресурсами. Дуже часто фінансові ресурси громад не дають їм можливостей виконувати усі соціальні гарантії передбачені чинним законодавством. Це і соціальний захист, і освіта, і медицина.
Застаріла інфраструктура та мережа соціальних закладів, що не відповідають потребам громади. Невеликі громади потребують значних інвестицій в транспортну інфраструктуру та мережі водопостачання та водовідведення. Крім того, мережа закладів освіти потребує оптимізації.
Низький рівень енергоефективності громадських будівель в громадах. Видатки на енергоносії – одне з найбільших джерел можливої економії бюджетних коштів. Залучення бюджетних, грантових коштів та коштів приватних інвесторів, впровадження систем енергоменеджменту має стати пріоритетом в роботі місцевої влади в цій галузі.
Всебічне сприяння зайнятості населення. Виважена регуляторна політика для місцевого бізнесу, сприяння грантовій підтримці малого бізнесу та приватним підприємцям, промоція та просування місцевого бізнесу. Розробка місцевих програм зайнятості та перекваліфікації робітничих кадрів, у тому числі для дорослих жінок та чоловіків 50+.
Підтримка громадянської активності. Громадські організації мають стати партнерами місцевої влади, сприяти соціальній згуртованості в громаді, а громадські активісти – учасниками процесу прийняття рішень в громади.
Адміністрування місцевих податків має стати наступним логічним етапом децентралізації влади та передачі повноважень від державних органів органам місцевого самоврядування.
Необхідність розбудови законодавства про міжмуніципальне співробітництво, про агломерації та про регіональний розвиток.
- Які тренди чекають на громади у 2031-му? (свого час такими були ЦНАПи, дитячі і спортивні майданчики, ремонти шкіл).
- Забезпечення працездатності місцевого населення, створення центрів перекваліфікації та освоєння нових професій для дорослих. Це питання стає пріоритетом для місцевої влади з метою забезпечення зайнятості в громаді, потреб місцевого бізнесу та податкових надходжень.
- Розвиток альтернативної енергетики, енергетичні кооперативи, розбудова комунальних револьверних фондів для таких ініціатив.
- Укрупнення муніципалітетів. Інформаційні технології, набутий досвід, законодавча база дають можливість збільшити громади, територію управління, якість та кількість адміністративних та соціальних послуг на один орган місцевого самоврядування.
- Імпакт-інвестування. Реалізація соціально-значущих економічних проектів з довготерміновим суспільним впливом.
- Агломерації. Реалізація спільних великих інфраструктурних проєктів суміжними громадами.
- Розбудова інфраструктури сільських населених пунктів біля міст. Переїзд міського населення в сільську місцевість.
- Озеленення території населених пунктів.
- На що варто звернути увагу головам громад вже сьогодні, щоб бути конкурентними в перспективі 10-ти років?
- Кадровий потенціал органів місцевого самоврядування.
- Інвентаризація майна та землі.
- Створення інвестиційних продуктів.
- Стратегія розвитку громади.
- Маркетингова стратегія та бренд.
- Містобудівна документація та просторове планування.
- Енергоменеджмент та енергоефективність
- Розбудова транспортної інфраструктури
- Виважена регуляторна політика.
- Партнерство влади, бізнесу та громади через формування довіри та співпрацю.
- Забезпечення прозорості діяльності ОМС та боротьба з корупцією.
Усі отриманні відповіді увійдуть в електронний збірник «Громади України 2031 – можливі сценарії розвитку», який буде у вільному доступі. Стежте за новинами громадської організації, перші прогнози від експертів публікуватимуться незабаром. Матеріали публікуватимуться на сторінці та сайті організації.