Територіальні громади України у 2031 році будуть мати свої тренди розвитку, певні здобутки та проблеми. У рамках проєкту «Громади України 2031» експерти з різних галузей дають свої прогнози щодо розвитку громад у 2031 році, що дозволить керівникам муніципалітетів вже зараз реагувати на можливі виклики.
У сьогоднішньому матеріалі ви маєте можливість ознайомитися з прогнозами Романа Полікровського, Збаразького міського голови, який на практиці стикається з усіма «підводними течіями» місцевого самоврядування, з практичної сторони знає реформу децентралізації та розуміє, чого не вистачає громадам для успішного розвитку. Більше інформації у нашому традиційному інфтерв’ю.
- Опишіть оптимістичний сценарій для розвитку громад України протягом 10 років? (за можливості враховуючи законодавчі, економічні, форс-мажорні, міграційні, міжнародні та інші аспекти).
Оптимістичний сценарій для розвитку громад України я бачу в ефективному використанні ресурсів, насамперед, людських, а також природніх. Вдале використання географічних та історичних особливостей територій. Усвідомлення громадою (влада+жителі) того, що в більшій мірі їх майбутнє залежить від них самих дасть хороший поштовх до економічного розвитку. Розвиток креативних ідей, стартапів має культивуватись місцевою владою і бути підтриманий законодавчими ініціативами. Законодавство має стимулювати місцевий розвиток і давати усі передумови для створення комфортного середовища проживання та діяльності населення. Розширення повноважень місцевого самоврядування, ріст конкурентності громад. Високий рівень цифровізації адміністративних послуг та різних сфер життя людини.
- Який песимістичний сценарій для громад України, який може трапитись протягом 10 років?
Песимістичним сценарієм для громад України бачу масштабну депопуляцію, старіння населення, відтік молоді та занепад в першу чергу сільських громад. Некомфортне середовище для життя і відсутність можливостей для розвитку креативної молоді призведе до великої трудової міграції, а як наслідок кадрового голоду і економічного занепаду. Також, є небезпека міграції населення з депресивних країн, яка призведе до створення патерналістського суспільства, яке буде постійно потребувати допомоги з бюджету.
Ситуація з нераціональним використанням земельних ресурсів, а саме роздача земель сільськими радами, не залишаючи земель для залучення інвестицій і створення робочих місць. Високий рівень цифровізації процесів надання соціальних та адміністративних послуг, окрім комфорту, принесе з собою і негативний ефект – скорочення робочих місць як в органах місцевого, так і в сфері послуг.
Враховуючи високу конкуренцію між громадами є велика ймовірність приєднання слабких і мало-спроможних громад до більш сильних, а це в свою чергу принесе певне суспільне напруження та стрес викликаний черговими змінами.
- Опишіть середньостатистичну громаду України у 2031-му році (за можливості враховуючи наступні аспекти: кооперація між муніципалітетами, прозорість місцевої влади, активність мешканців, залучення зовнішніх ресурсів, міжнародна співпраця, підтримка і розвиток бізнес-активності, розвиток благодійності, місцеві партії.)
Рівень прозорості влади в зв’язку з впровадженням цифрових технологій та дерегуляції процесів виросте, що призведе до легкості ведення бізнесу, кращої податкової дисципліни і, як наслідок, наповнення бюджету. Іноземний інвестор сміливіше заходитиме в громади, що покращить економіку громади.
Впровадження ринку землі призведе до більш-високої відповідальності та раціональності використання земельних ресурсів. В процесі функціонування ринку землі зменшиться можливість нецільового використання землі та призведе до виведення з тіні використання необлікованих земель.
Спроможна та сильна громада опанує фінансово-економічні інструменти такі як випуск місцевих облігацій, що допоможе підсилити економічну спроможність громад.
Громада співпрацюватиме з іншими громадами, зокрема в сфері поводження з відходами, та при тому конкуруватиме в боротьбі за інвестиції та кваліфіковану робочу силу.
В громаді буде зроблено великий акцент на екологічні проекти та інновації.
В політичному плані сформується активна група місцевих еліт з яскраво вираженою двопартійною чи опонуючою орієнтацією, з потужними місцевими лідерами, які боротимуться за владу. Цю комбінацію використовуватимуть всеукраїнські політичні проєкти під час виборів Президента чи до Верховної ради. Разом з тим попит на участь в виборах до ВР дещо спаде, оскільки сильною буде роль місцевого самоврядування і багато питань вирішуватиметься в громаді.
Ріст благодійності не буде великим, оскільки культура благодійності формується поступово, змалечку, разом з тим громади робитимуть вагомі спроби формування культури благодійності ще з дитячого садка.
- З якими викликами зіштовхнуться громади протягом цих 10 років. Яка роль Уряду\Верховної ради і міжнародних донорів у їх вирішенні?
Недостатнє розуміння населенням процесів розвитку громади, а орієнтованість лише на кінцевий результат, виливатиметься у постійне розчарування і створення соціального напруження, чим користуватимуться опонуючі сторони в боротьбі за владу.
Активна частина молоді шукатиме щастя за кордоном, що може призвести до кадрового голоду.
Втрата соціальних зв’язків через розмиванням сімейних, традиційних цінностей та розвиток ліберальних рухів призведе до потужної депопуляції зі всіма витікаючими негативними економічними та суспільними наслідками.
Зі сторони державної влади важливим буде вчасне реагування на сучасні виклики й запити суспільства. Особливо це стосуватиметься сфери освіти. Якщо законодавча сфера буде невчасно реагувати, то ми побачимо слабку інституційну спроможність та розбаланс і неузгодженість законодавства.
Рівень переданої відповідальності буде значно вищим за фінансову спроможність громад, що може призвести до низької якості адміністративних та соціальних послуг.
- Які тренди чекають на громади у 2031-му? (свого час такими були ЦНАПи, дитячі і спортивні майданчики, ремонти шкіл).
Розвиток туристичної індустрії буде новим трендом, оскільки кожна громада буде створювати туристичні приводи і переводитиме туризм зі сфери дозвілля в сферу економічного розвитку.
У зв’язку з підсиленням самоврядування громади активно розвиватимуть міжнародну співпрацю і як наслідок європейський досвід урбанізації та екологічних напрямків перекочують у наші громади.
Трендами стане розвиток проєктів, які створюватимуть додану вартість громадам, зокрема індустріальні парки (залучення інвестицій – робочі місця – сплата податків – ріст економічної активності).
- На що варто звернути увагу головам громад вже сьогодні, щоб бути конкурентними в перспективі 10-ти років?
Голови громад, які будуть відкриті до населення і вчасно реагуватимуть на запити громади – будуть в тренді. Також рівень освіти, розуміння больових точок громади та нестандартне мислення буде визначальним в конкуренції голови та претендентів.
Вміння ефективно використовувати сучасні засоби комунікації допоможуть головам якісно підсвічувати досягнення та здобутки. Хоча даний інструмент в руках опонентів якісно підсвітить недопрацювання.
Визначальним в роботі голів буде вміння збудувати хорошу команду однодумців та побудувати успішну взаємодію гравців з прицілом фанатично працювати на результат.
Нагадаємо, що проєкт «Громади України 2031» започаткувала команда громадської організації «Освітньо-аналітичний центр розвитку громад» . Відповіді на запитання кожного експерта публікуються окремо на сторінці та сайті громадської організації.