fbpx

Роман Лозинський – про «зелений курс», агломерації та інші тренди громад України у 2031 році

Рубрика Новини

Проєкт «Громади України 2031», започаткований громадською організацією «Освітньо-аналітичний центр розвитку громад», продовжує поповнюватися новими прогнозами щодо майбутнього українських територіальних громад від провідних експертів з місцевого самоврядування, децентралізації та інших галузей. Керівники муніципалітетів мають можливість вже зараз, переглядаючи потенційні сценарії розвитку громад, панувати свою діяльністю крізь призму можливих ризиків, викликів та можливостей.

Сьогодні ми пропонуємо вашій увазі прозноз від Романа Лозинського, народного депутата України від партії «ГОЛОС», першого заступника голови комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування. Пан Роман ділиться своїми думками, прогнозує можливі сценарії розвитку громад в 2031 року та акцентує увагу на ключових трендах, які будуть популярними серед муніципалітетів.

  • Опишіть оптимістичний сценарій для розвитку громад України протягом 10 років? (за можливості враховуючи законодавчі, економічні, форс-мажорні, міграційні, міжнародні та інші аспекти).
  1. Перш за все, здобутки реформи адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування (далі – реформа децентралізації) має бути закріплено у Конституції України. Належне закріплення її – запорука того, що її не буде згорнуто. Також важливо, аби внесення змін до КУ в частині децентралізації не було використано для інтеграції ТОТ на умовах РФ. Крім цього, має бути прийнято ряд належних (з точки зору міжнародних стандартів) законів, необхідних для завершення реформи (як-от ЗУ «Про МС», «Про службу в ОМС», тощо).
  2. Ключовим моментом у завершенні реформи має бути система нагляду за органами місцевого самоврядування (далі – ОМС). Сприятливим для незалежності МС буде закріпити так звану «м’яку» модель державного нагляду за ОМС, за якої префект (урядник чи аналог) зможе досягти зупинення рішень ОМС лише через звернення до суду. Отже, першим елементом оптимістичного варіанту розвитку подій буде збереження незалежності ОМС навіть після створення ефективної системи нагляду.
  3. Повинна діяти належна система виборів ОМС. Має бути забезпечено представництво усіх частин громади у раді громади та можливість пройти в ОМС «без поклону» перед великими політичним силами та «захмарними» заставами.
  4. Велику роль гратиме економічний розвиток України. Якщо не буде економічних криз, громади зможуть крок за кроком багатіти. Цей чинник також визначатиме спроможність держави фінансово підтримувати громади та використовувати державні кошти для стимулювання розвитку громад.
  5. Механізм конкуренції громад між собою може суттєво стимулювати цей розвиток. Керівництво громад, які програють у цій конкуренції, нестиме політичну відповідальність та втрачатиме владу на користь нових політичних еліт.
  6. Крім державного нагляду, за місцевою владою наглядитиме локальне громадянське суспільство, яке сформується, зокрема, завдяки збільшенню прозорості діяльності ОМС. Саме забезпечення прозорості ОМС дасть місцевим активістам можливість вказувати громаді на помилки місцевої влади та потім, ймовірно, самим прийти до влади в громаді.
  7. Важливим елементом розвитку громад має стати впровадження інновацій та принципів сталого розвитку. «Догнати» західні країни на рівні ОМС неможливо буде без екстраординарних технологічних рішень, при цьому не забуваючи про захист довкілля та раціональне використання ресурсів громади.
  8. Ще одною рисою МС України за умов здійснення оптимістичного сценарію буде подолання нерівності між громадами та в рамках однієї громади. Попри згадану вище роль конкуренції, держава (та регіональна влада) повинна стимулювати зменшення розриву у розвитку громад та центру та периферії. В цьому сенсі важливими інструментами є посилення співпраці громад (зокрема, механізм міських агломерацій).
  • Який песимістичний сценарій для громад України, який може трапитись протягом 10 років?
  1. Екзистенційний ризик України та місцевого самоврядування, зокрема, – прикривання реформою місцевого самоврядування інтеграцію ТОТ на умовах РФ.
  2. КСУ може визнати реформу децентралізації такою, що суперечить КУ.
  3. Влада може створити систему нагляду за МС, яка даватиме їй змогу «тиснути» на МС.
  4. Влада може створити таку виборчу систему для місцевих виборів, яка дасть їй змогу формувати вигідні їй ОМС, що би заблокувало туди доступ незалежних місцевих політиків.
  5. Місцеві еліти зможуть утримати вплив на місцях та використовуватимуть громади у приватних інтересах, що блокуватиме їх розвиток.
  6. Економічний розвиток України буде надто повільним, аби дозволити державі підтримувати розвиток громад.
  • Опишіть середньостатистичну громаду України у 2031-му році (за можливості враховуючи наступні аспекти: кооперація між муніципалітетами, прозорість місцевої влади, активність мешканців, залучення зовнішніх ресурсів, міжнародна співпраця, підтримка і розвиток бізнес-активності, розвиток благодійності, місцеві партії.)
  1. У громаді наявні кілька центрів сили, які врівноважують один одного та стимулюють здорову конкуренцію.
  2. ОМС – прозорі та підзвітні громаді. У громаді наявне сильне громадянське суспільство, яке контролює місцеву владу.
  3. Громади активно використовують закріплені в законі механізми міжмуніципального співробітництва.
  4. ОМС беруть участь у проектах міжнародної співпраці та міжнародної допомоги.
  5. ОМС сприяють розвитку інновацій в громаді, працюють над привабленням інвестицій та, при цьому, забезпечують збереження довкілля та ресурсів громади.
  • З якими викликами зіштовхнуться громади протягом цих 10 років. Яка роль Уряду\Верховної ради і міжнародних донорів у їх вирішенні?
  1. Важливим викликом буде вищезгадане завершення реформи децентралізації на рівні КУ та законів України.
  2. Викликом стане взаємодія між центром та периферією громади (інститут старости як представника периферії може бути ключовим для вирішення цієї проблеми).
  3. Викликом стане взаємодія між мегаполісами та сусідніми громадами (рішенням може стати інститут міських агломерацій).
  • Які тренди чекають на громади у 2031-му? (свого час такими були ЦНАПи, дитячі і спортивні майданчики, ремонти шкіл).
  1. «Зелений курс» громад.
  2. Прозорість через відкриті дані.
  3. Міжмуніципальна співпраця, зокрема, агломерації.
  • На що варто звернути увагу головам громад вже сьогодні, щоб бути конкурентними в перспективі 10-ти років?
  1. Збереження довкілля громади.
  2. Прозорість (уже ряд міст України, з точки зору індексу ТІ «Прозорі міста», є зразком прозорості діяльності ОМС).
  3. Підвищувати ефективність управління комунального майна (зокрема, шляхом створення наглядових рад).
  4. Впровадження інновацій та сприятливого інвестиційного клімату громади.
  5. Міжнародна співпраця.

Команда громадської організації «Освітньо-аналітичний центр розвитку громад» невдовзі підготує збірник, у який увійдуть прогнози від усіх експертів, які взяли участь в проєкті.  

Facebook
Telegram
Twitter
Автор
Схожі останні новини
Залишіть заявку і ми надамо Вам інформацію, яка Вас цікавить
Телефонуйте
Пишіть нам у месенджери
Заходьте
вул. Олени Кульчицької 2, Тернопіль