Сьогодні в нашій рубриці #ЛідериЗмін інтерв’ю з Оксаною Почапською, головою громадської організації «Подільська освітня платформа», що на Хмельниччині.
1. Розкажіть про себе, свої хобі?
Моє хобі наразі є моєю роботою. Я страшенно люблю те, що я роблю. Ще з дитинства я любила і дуже багато читала, писала щось своє і любила гратися в школу. Я росла – «росли» і вподобання: любов до книжок доповнилася бажанням доносити інформацію. Після школи я навіть вступала до КНУ імені Т.Г. Шевченка, але, на жаль, не було тоді ЗНО, і не завжди об’єктивно оцінювалися вступники на екзаменах. Ну, але ж, мабуть, всі так говорять, кому не вистачило одного балу до вступу на омріяну спеціальність. Вступила до Кам’янець-Подільського державного університету, плануючи стати вчителем української мови та літератури та англійської мови та зарубіжної літератури. Але журналістика, якщо це – твоє, знаходить тебе рано чи пізно. Потім був Львівський національний університет імені Івана Франка (факультет журналістики) і відкриття спеціальності журналістика в КПНУ імені Івана Огієнка, було стажування в Університеті Флориди (США) і величезна кількість курсів із тих, що сьогодні називають неформальною освітою. А потім був IREX і медіаграмотність. І так воно склалося, що моє хобі сьогодні стало моєю професію: викладаю дисципліни журналістського циклу в КПНУ імені Івана Огієнка, втілюю в життя освітні проєкти та пишу книги.
![](https://activitycenter.org.ua/wp-content/uploads/2021/01/142403477_1072764469874332_417434682535119367_n.jpg)
Звичайно, час від часу, потрібно перемикатися на щось інше, а тому маю кілька хобі – схованок, що дають мені можливість релаксувати, – подорожі та малювання.
2. Як Вас можна описати читачам одним реченням?
Робота в умовах жорстких дедлайнів і несподівано зламаних планів – наше все.
3. Чи вдається співпрацювати з громадськими активістами?
З громадськими активістами працювати цікаво і насправді дуже комфортно, оскільки ідейність у таких людей значно домінує над позицією «а що я з цього буду мати?». Відповідно, їхній внесок у проєкт інколи значно перевищує оплату їхньої праці. І, не зважаючи на те, що наше суспільство матеріально орієнтоване, таких людей, на щастя, не бракує.
4. Коли й чому розпочали громадську діяльність? Що спонукало вас до цього?
Моя громадська діяльність розпочалась ще у школі. Зрозуміло, що тоді це були волонтерські акції (щось типу «Подаруй книгу…» і подібні). Вже в університеті були більше благодійні акції – мова йде про роботу із дітьми-сиротами та дитячими будинками (збір одягу; подарунок на Миколая і т.д.).
А вже пізніше, коли почала працювати в університеті, зрозуміла, що насправді далеко не всі, хто міг би та хотів отримувати якісну освіту, з різних причин не може цього зробити. І вже саме тоді почались повноцінні освітні проєкти. І вже саме з них почалась моя активна просвітницька громадська діяльність.
![](https://activitycenter.org.ua/wp-content/uploads/2021/01/img-c506bd192c77ef8903929fed6230e8ec-v.jpg)
5. Пам’ятаєте, який проєкт був першим?
Звичайно. Перший проєкт не забувається. Бо ті шишки, які набиваєш, організовуючи масштабний захід вперше, той досвід, який здобуваєш, і та команда, з якою працюєш, залишаються з тобою. Перший повноцінний проєкт, де я була організатором, був «Кам’янець-Подільський медіафорум» (2016 р.), присвячений до відкриття туристичного сезону у місті. Зрозуміло, що цей проєкт сама я не реалізовувала. І відбувався він за потужної фінансової підтримки Кам’янець-Подільської міської ради (робота із тодішньою очільницею департаменту гуманітарної політики Альоною Куземою дала мені дуже багато і в плані знайомств, і в плані досвіду).
6. Які виклики були перед вами?
Найбільший виклик, коли ти берешся за проєкт, – самоорганізація. Бо коли ти звикаєш працювати під «дедлайн», то організація великого проєкту передбачає кризові комунікації, бо все одно щось піде не так, бо якісь плани все одно розваляться, бо в останній момент доведеться шукати поселення спікеру, який прибув на один день раніше, бо інакше не було варіантів, і т.д.
7. Соціологи стверджують, що наразі в Україні лише 3-5% мешканців є активними. Яка ситуація у вашій громаді?
Десь так воно і є. Знайти ініціативних і активних людей під кожен проєкт – досить складний процес. Бо освітні заходи висувають свої вимоги: це універсальність – має бути досвід роботи з аудиторією (дорослою, дитячою – залежно від проєкту), має бути уміння доступно подавати інформацію, має бути бажання рости та вдосконалюватися. Ну, і має бути чітке усвідомлення, навіщо все це? Який кінцевий результат?
8. Якими проєктами найбільше пишаєтеся? Які у них джерела фінансування і де Ви його шукаєте?
Тут важко сказати, бо кожен проєкт – це результат, до якого йшла ціла команда. Найбільше пишаюся першим проєкт, бо він був першим. І кожним наступним, який вдається, теж пишаюся.
9. Чим ще ваша організація може бути корисна для інших?
Наша громадська організація «Подільська освітня платформа» ставить собі за мету освітньо-просвітницьку діяльність. Все, що в межах цього напрямку, – ми працюємо. Наразі ми більше сфокусовані на поширенні «вірусу» медіаграмотності. Наше суспільство дуже емоційне і дуже некритичне. І формування у людей стійкої потреби критичного осмислення будь-якої інформації – це наше надзавдання.
![](https://activitycenter.org.ua/wp-content/uploads/2021/01/img-326e10dfd01f7f5a6665dc02b1158ab8-v.jpg)
Загалом, ми працюємо із різними категоріями населення: це і школярі різних вікових категорій, це і студенти, викладачі, вчителі, громадські активісти.
10. Які основні цілі та плани на майбутнє?
Працювати. Ми надалі плануємо реалізовувати проєкти. Зараз працюємо із двома проєктами в межах «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність» від IREX. Обидва проєкти мають прив’язку до медіаграмотності. Надалі плануємо продовжувати проєкт «Медіаграмотний HUB: вільний освітній простір», що формується на базі Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка.
![](https://activitycenter.org.ua/wp-content/uploads/2021/01/img-8520c43e8f138c2ff4cac76e022fdb7f-v-1024x768.jpg)
11. Що мотивує вас займатися громадською діяльністю?
Буквально днями я отримала відгуки про тренінги із медіаграмотності для учнів із родин, які або позбавлені опіки батьківської, або мають неналежні умови проживання. І там були такі слова: «А мені було дуже цікаво. Я тепер знаю, що нікуди не піду з тим хлопцем, який мене в друзях в інстаграмі. Він пропонував зустрітися десь ввечері. Але “стрьомний” він якийсь». І ти розумієш, що тренінги із кібербулінгу і цифрової грамотності мають результат. І це – мотивація.
Матеріал підготувала координаторка проєкту «Центр розвитку громадської активності» у Хмельницькій області Ольга Мороз.
Проєкт «Центр розвитку громадської активності», який реалізовує громадська організація «Освітньо-аналітичний центр розвитку громад» за підтримки Європейського фонду за демократію (EED).