Проєкт «Громади України 2031» продовжує поповнюватися новими матеріалами від експертів, які представляють різні галузі. Команда громадської організації «Освітньо-аналітичний центр розвитку громад» вже кілька місяців збирає прогнози щодо можливих сценаріїв розвитку територіальних громад України у найближчі десять років. Матеріали покликанні допомогти керівникам муніципалітетів вже зараз адаптувати громади до нових вимог та викликів.
Сьогодні своїми прогнозами ділиться Олександр Слобожан, виконавчий директор Асоціації міст України. Пан Олександр акцентує увагу на важливості відстоювання інтересів місцевого самоврядування шляхом законодавчої підтримки та надання фінансових ресурсів для виконання нових повноважень. Більше інформації про можливі виклики, тренди та інші прогнози читайте у нашому матеріалі.
- Опишіть оптимістичний сценарій для розвитку громад України протягом 10 років? (за можливості враховуючи законодавчі, економічні, форс-мажорні, міграційні, міжнародні та інші аспекти).
Прийнято нові закони «Про місцеве самоврядування» та «Про службу в органах місцевого самоврядування», Муніципальний кодекс – встановлено адекватні правила для місцевого самоврядування. Зникла ідея префектів. Контроль за місцевим самоврядуванням здійснюється правоохоронними органами, а зупинення рішень – судами. Місцеві державні адміністрації, у разі виявлення порушень з боку місцевого самоврядування, звертаються до правоохоронних органів і суду.
80% ПДФО зараховується на базовий рівень. Завдяки внесеним змінам до Конституції України діє дворівнева система місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради на базовому рівні та обласні ради на регіональному. На законодавчому рівні закріплено поняття «муніципалітет», а голови рад вже офіційно називаються «мерами». Ефективно діють агломерації. Завдяки вдалому законодавству та активності територіальних громад утворилася Київська, Львівська, Дніпропетровська, Харківська, Одеська агломерації.
Запрацювали індустріальні парки та ефективно функціонує Дія сіті (з тіні вийшла ІТ-сфера). До України почали приїздити заробітчани.
Органи державної влади проводять публічні консультації з громадськістю і місцевим самоврядуванням, є ефективна взаємодія.
Ефективно використовується ДФРР на конкурсних засадах, зникла субвенція на соціально-економічний розвиток. Усі субвенції з державного бюджету надаються на конкурсних засадах.
- Який песимістичний сценарій для громад України, який може трапитись протягом 10 років?
Через перегляд децентралізаційної реформи розроблено процедуру про вихід з територіальної громади, якою скористалися декілька десятків територіальних громад. Це стало підставою для призначення місцевих виборів у трансформованих громадах. Територіальні громади в основному не мають бюджетів розвитку. І далі діє районний рівень, який фактично не має повноважень. Громади не мають 80% ПДФО. Все більше територіальних громад звертаються за фінансовою підтримкою до держави. У більшості територіальних громад відсутні бюджети розвитку, коштів, навіть, не вистачає на забезпечення поточних виплат. Погіршились відносини з міжнародними донорами.
Здійснюється тиск на місцеве самоврядування через правоохоронні органи та надвеликі повноваження префектів. Частина органів місцевого самоврядування «паралізовані» через рішення префектів. Центральна влада діє за принципом Макіавеллі «розділяй і пануй».
- Опишіть середньостатистичну громаду України у 2031-му році (за можливості враховуючи наступні аспекти: кооперація між муніципалітетами, прозорість місцевої влади, активність мешканців, залучення зовнішніх ресурсів, міжнародна співпраця, підтримка і розвиток бізнес-активності, розвиток благодійності, місцеві партії.)
100% послуг можна отримати онлайн, разом з тим, кожен бажаючий може особисто прийти в муніципалітет за послугою. Діють механізми місцевої демократії. Особливо дієвим залишається громадський бюджет. Активно використовуються механізми онлайн сесій та виконавчих комітетів. На всіх етапах прийняття рішень залучається громадськість. Створені умови для розвитку бізнесу. Доволі строкате партійне представництво, разом з тим в раді є коаліція. Є інвестори та проєкти міжнародної технічної допомоги. Ефективно використовуються механізми співпраці з іншими територіальними громадами.
- З якими викликами зіштовхнуться громади протягом цих 10 років. Яка роль Уряду\Верховної ради і міжнародних донорів у їх вирішенні?
Запроваджено виключно мажоритарну систему. Суспільні відносини розвиваються швидше ніж приймаються нормативно-правові акти. Намагання деяких депутатів та міністрів зарегулювати ініціативи громад і здійснити відкат децентралізаційної реформи. Передача повноважень без фінансового ресурсу. Роль Уряду та Парламенту буде залежати від персоналій, які опікуватимуться децентралізаційною реформою.
- Які тренди чекають на громади у 2031-му? (свого час такими були ЦНАПи, дитячі і спортивні майданчики, ремонти шкіл).
Переведення в онлайн режим:
- усіх адміністративних послуг
- проведення загальних зборів територіальних громад
- проведення прийому громадян
Створення та участь в агломераціях
- На що варто звернути увагу головам громад вже сьогодні, щоб бути конкурентними в перспективі 10-ти років?
Кожен житель територіальної громади повинен знати, чим займається обрана ним місцева влада. Максимально використовувати інструменти місцевої демократії, у тому числі електронної. Налагодити зв’язок з усіма стейкхолдерами. Ефективне управління на основі принципів відкритого врядування.
Думати стратегічно, бути максимально публічними і навчитися домовлятися з усіма політичними силами в раді. Немає своїх чи чужих інтересів є лише інтереси місцевого самоврядування.
Нагадаємо, що відповіді на запитання кожного експерта публікуються окремо на сторінці та сайті громадської організації.