Експерти «U-LEAD з Європою» активно консультують громади Закарпатської області щодо бюджетних питань, зокрема змін в податковому кодексі та інших нормативно-правових документах. Для фінансистів закарпатських громад команда регіонального офісу U-LEAD у Закарпатській області організувала інформаційну сесію на тему «Бюджетні питання під час воєнного стану».
«В умовах воєнного стану важливо забезпечити безперервне виконання місцевих бюджетів. Ми повинні пам’ятати, що перед органами місцевого самоврядування можуть постати нові завдання щодо гуманітарної допомоги чи підтримки внутрішньо переміщених осіб. За останні два місяці сильно змінилося законодавство, чимало змін є в Бюджетному кодексі», – зазначив Микола Сюсько, керівник регіонального офісу U-LEAD у Закарпатській області.
З фахівцями громад працювали Михайло Бундзяк та Юрій Голинський радники з питань муніципальних фінансів та управління «U-LEAD з Європою».
«Нам вдалося зібрати чимало запитів від територіальних громад щодо змін в законодавстві та опрацювати їх. Найбільше змін у податковому законодавстві та Бюджетному кодексі. Основна мета нововведень – сприяти діловій активності бізнесу. Держава прийняла рішення пом’якшити податкове навантаження, що матиме пряме відображення на надходженнях до місцевих бюджетів», – наголосив Юрій Голинський.
За словами експерта, фізичні особи-підприємці – платники єдиного податку першої та другої групи, мають право не сплачувати єдиний податок. Відсоткова ставка єдиного податку для платників єдиного податку третьої групи, які використовують такі особливості оподаткування, встановлюється у розмірі 2 відсотків доходу»
Експерти розповіли представникам громад про повноваження виконавчих комітетів щодо фінансових питань. Окремо розглядався блок питань, який стосувався оплати праці працівників органів місцевого самоврядування та бюджетних установ під час воєнного стану.
«Згідно постанови КМУ № 252 від 11 березня 2022 року «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану» виконавчі комітети відповідних місцевих рад приймають за поданням місцевих фінансових органів рішення про внесення змін до рішень про місцеві бюджети. Без погодження відповідною комісією місцевої ради виконкоми здійснюють передачу бюджетних призначень від одного головного розпорядника бюджетних коштів до іншого, перерозподіл видатків бюджету і надання кредитів з бюджету за бюджетними програмами, включаючи резервний фонд бюджету. Також вони затверджують місцеві програми або вносять до них зміни з дотриманням вимог статті 91 Бюджетного кодексу України», – розповів Михайло Бундзяк.
Учасникам роз’яснили умови оплати праці працівниками, які були призвані на військову службу. Так, за працівниками, призваними на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період зберігаються місце роботи, посада і середній заробіток на підприємстві, що оформлюється відповідним наказом (розпорядженням) роботодавця.
«Під час воєнного стану роботодавець звільняється від відповідальності за порушення строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили. Але звільнення роботодавця від відповідальності за несвоєчасну оплату праці не звільняє його від обов’язку виплати заробітної плати. Також тимчасово може бути призупинений трудовий договір, а працівник переведений на іншу роботу, не обумовлену трудовим договором, без його згоди», – зазначив Юрій Голинський.
Також розглядалися питання фінансування з місцевого бюджету добровільних формувань територіальної допомоги та допомоги внутрішньо переміщеним особам.
Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U–LEAD з Європою» спільно фінансується ЄС та його державами-членами Німеччиною, Польщею, Швецією, Данією, Естонією та Словенією для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. U–LEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає потребам громадян, та розширює можливості громад.