15 вересня 2021 року Уряд разом із проектом Держбюджету на 2022 рік (№6000) подав зміни до Бюджетного кодексу (№ 6062).
Асоціація міст України проаналізувала Законопроект № 6062 та вказала на загрози, які він передбачає:
1) ліквідація бюджету розвитку (наскрізні зміни до Кодексу)
Громади зауважують, що бюджет розвитку є надважливим. ОМС готові фінансово долучатись до реалізації масштабних проєктів, проте «кричать» про необхідність залишення цих коштів, аби мати змогу брати участь у співфінансуванні проєктів. Муніципалітети з бюджету розвитку здійснюють видатки на соціально-економічний розвиток, виконання інвестиційних програм, будівництво, капітальний ремонт та реконструкцію об’єктів соціально-культурної сфери та житлово-комунального господарства тощо.
Наслідки змін: ліквідація бюджету розвитку – це:
– -позбавлення ОМС окремих доходів (плати за розміщення тимчасово вільних коштів);
– -скорочення капітальних видатків місцевих бюджетів;
– -загрози додаткового навантаження на ОМС в частині фінансування делегованих повноважень (зокрема, у сфері освіти, охорони здоров’я та соціального захисту);
– -позбавлення права ОМС на обслуговування коштів місцевих бюджетів в банках;
– -встановлення нерівних умов для учасників бюджетного процесу в частині фінансової автономії.
2) вилучення у місцевих бюджетів на користь держбюджету залишків освітньої субвенції (зміни до статті 103-2)
Залишки освітньої субвенції є мотивацією до оптимізації мережі закладів освіти.
Громади Тернопільщини теж здійснювали непопулярні заходи з оптимізації шкіл, задля ефективного використання коштів. У разі, якщо кошти все ж вилучать – це перекреслить усі старання громад у шляху до економії бюджетних коштів, адже використовуючи цей важливий фінансовий ресурс, ОМС здійснювали реконструкцію закладів загальної середньої освіти, покращували матеріально-технічне оснащення класів та ін.
Наслідки змін: вилучення залишків освітньої субвенції – це:
– -скасування дієвого фінансового інструменту з оптимізації мережі закладів освіти;
– -позбавлення зекономленого ОМС фінансового ресурсу;
– -крок до формування неефективної мережі закладів освіти.
3) надання Мінфіну та місцевим держадміністраціям права ініціювати зупинку рішення про місцевий бюджет до закінчення судового розгляду справи (зміни до ст.122)
Такі зміни – пряме втручання держави у самостійність місцевого самоврядування (порушення ст.142, 145 Конституції України, ст.4, 61 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.7, 71 БКУ).
Наслідки змін: надання Мінфіну та місцевим держадміністраціям права ініціювати зупинку рішення про місцевий бюджет призведе до:
– -зупинки рішення про місцевий бюджет з незалежних від ОМС причин;
– -блокування роботи виконавчих органів місцевої ради;
– -неможливості жителями громад отримати гарантовані державою послуги.
4) загрози погашення середньострокових позик за рахунок коштів місцевих бюджетів (зміни до п.21 Прикінцевих та перехідні положень)
Законопроект передбачає надати повноваження Кабміну визначати порядок погашення середньострокових позик органами місцевого самоврядування. Заборгованість місцевих бюджетів в обсязі 9 млрд гривень за середньостроковими позиками склалася у 2009–2014 роках і виникла через неправильне планування державними органами видатків з делегованих повноважень. ОМС були змушені для виправлення прорахунків Мінфіну запозичувати кошти для забезпечення бюджетної сфери (освіти, охорони здоров’я, соціального захисту тощо).
Наслідки змін: погашення середньострокових позик за рахунок коштів місцевих бюджетів – це:
– -втрата місцевими бюджетами 9 млрд гривень;
– -погіршення фінансової основи ОМС та розбалансування місцевих бюджетів.
5) зарахування до держбюджету доходів від викупу земельних ділянок комунальної власності (зміни до Прикінцевих та перехідні положень)
Законопроєкт № 6062 пропонує 70% надходжень від викупу земельних ділянок комунальної власності зараховувати до держбюджету. Такі ініціативи є неприпустимими.
Наслідки змін:
– -втрата місцевими бюджетами частини доходів від викупу земельних ділянок комунальної власності.
6) ускладнення процедур проведення внутрішнього аудиту (зміни до ст.26)
Розпорядники бюджетних коштів в особі їх керівників організовують внутрішній контроль і внутрішній аудит. Розпорядниками бюджетних коштів є, зокрема, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, бюджетні установи: школи, садочки, лікарні тощо.
Законопроєкт №6062 пропонує запровадити сертифікацію працівників підрозділів внутрішнього аудиту та надати Мінфіну повноваження здійснювати координацію діяльності підрозділів внутрішнього аудиту.
Наслідки змін: ускладнення процедур проведення внутрішнього аудиту – це:
– -надмірні, необґрунтовані та корупційно вразливі ініціативи;
– -обмеження самостійності в управлінні виконавчих органів місцевих рад та бюджетних установ комунальної власності.
Асоціація міст України сподівається, що «небезпечні» для громад зміни, які містить законопроєкт №6062 будуть вилучені.
Джерело – Тернопільське регіональне відділення Асоціації міст України